JOGET-JOGET

Friday, December 6

Fahami Kitar Haid

lepas HSG hari tu period jadi  ting tong kenapa ya..geng2 TTC pernah macam ni tak..ishhh risau teman

mehh le kita  study semula kitaran haid ;-D
****************************************

Fahami Kitar Haid
Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan, secara puratanya ialah 28-30 hari. Tetapi setiap wanita ada kitarannya sendiri – ada 25 hari dan ada yang lambat sehingga 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.
Terdapat beberapa fasa dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.






Hari 1-4


Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) – ketika ini darah haid keluar. Hari pertama haid adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda pada kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13

Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14


Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran fallopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestron dirembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestron semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh.

Sekiranya mengalami masalah haid tidak teratur, insyaAllah kita ikhtiar ya

******************************************

sumber dari  cik gugel

3 comments:

  1. hye. ye ke.
    period i ok je lpas buat hsg tu.

    pernah cuba bidadari tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya,,su baru beli bidadari...nk cuba tgk mcm mn bulan depan

      Delete
  2. hye. ye ke.
    period i ok je lpas buat hsg tu.

    pernah cuba bidadari tak?

    ReplyDelete

terima kasih....
suka dengan curahan vitamin

JOGET-JOGETLAH